Листи селянина Бахмутського повіту до Яворницького

  


Яворницькому писало багато людей серед них і селянин з села Шахове Бахмутського повіту ( Шахове на мапі ), але селянин виявився не простий, а доволі активний знав Рєпіна, приймав участь у першій російській революції, будував кооперації, потім став гласним повітового земства, був членом правління повітового Союзу кооперативів, писав вірші, в 1927р був позбавлен виборчих прав.

№ 51. ЛИСТ О. І. БІЛОГРУДА

13.03.1896 Санкт-­Петербург – Санкт-­Петербург

Петербург

13 марта

Отак мій батечку, буває з людьми у світі, що шукає гляди другий тієї долі […] душевної розмови тихого мудрого, живого людс[ь]кого слова (воно то наче дається й легко як поглянеш, а иноді то аж заплачеш його шукаюче).

Гляди й знайшов, зострів премудрую людину чи то судьбина догодила йому вже так; а чи другою якось стежкою прийшов. Туди, де стрілися, не знаю, що довело його й звичайно зострівшись руку подали один другому, посідали, погомоніли, поспівали і давнє, миле нагадали пісні ті… Мудрець співав. А дурень? А дурень слухав і дрімав.

 То так і я проспав той час прийому, на який указали Ви міні, давши свого адреса і опісля уже не прийшлось вирваться за анахтинс[ь]кою роботою

А Боже як би то хотілось погомоніти з Вами, бо таки є дечого багато попитать у Вас, а Ви багато знаєте всього такого, чого б і міні хотілося хоч крихотку знать.

Бувайте ж здорові.

Оце я пишу, а сам думаю, що воно не захвате уже Вас тут.

Бо вчора не поспів докінчать, а сьогодні уже 14-те, а Ви казали, що будете тільки до чотирнадцятого. Ну а може забарились і не виїхали 14 знов думаю тоді все таки слава Богу. Тоді буду просити Вас зробити спасибі Вам мітку на Словарі Польс[ькому] і наш мал[оросійський] чійого вони збору, бо я забув

Та буд[ь]те ласкаві скажіть Вашого вседневного адреса, міні хочеться не загубить сліду Вашого. А до того бувайте здорові, од щирого серця дякую Вам за ті вірші, які співали ви за столом у И. Е.* Я і досі твердю все те, що осталось у памняті.

 Уважающій Вас

 Л. Білогруд.

Загородн[ий] просп[ект]. дом 40, кв. 31

ДНІМ. Арх‑12480. Адреса: «[СПб.] Пески, угол 7й ул. и Дегтярной, дом № 26/30, кварт[ира] генерала Лукашова»

* мається на увазі Рєпін І.Ю.

№ 52. ЛИСТ О. І. БІЛОГРУДА

11.08.1896 с. Шахове – Варшава – Херсон

с. Шахово

 1896 року Ав[густа] 11.

Ще як приїхав тіки до дому с Петинбурга, кортіло написати Вам, Батьку; де що розказать, розпитать, погомоніть, бо самому якось тяжко, самому носити свої думи а це зібрався таки, може і не впопад, може Вас немає в Варшаві; а я на Варшаву таки поглядаю, бо більше не знаю де Вас шукать

Знаєте, що Батечку мій Димитрій Івановичу! Я був на могилі нашого Тараса Григоровича: тото нагодував своє серце!! Воно молилось, ридало і любовалось, дивлячись навкруги і згадуюче все, все те, що пронеслося над головою поэта, все воскресло… но какое то тепло навеянное в душу мою взяло верх і я згадуюче «заповіт» был рад и благодарил друзей поэта, що хоч едыну его волю, останне желание его уволнылы и так прекрасно!! Хотілось що-небудь сказать поэту и друзьям его, душа просилась вилитись словом, та ніде було вписать, ні на чім, і міні жалко стало, що немає книги на могилі, де можна б було що-небудь сказать!…

Я читал исторію; попалась и «кулишовська», ну та й лається вражій дід, та так таки все і всіх лає, що і сякі і такі, ще за козаків хоч і зливсь я на його, та ще не так, а як слухаю, що і наш Батько Тарас у тій чести, так прямо таки не в моготу стало терпіть. І щастя його, що я не знаю, де він живе, та чи й живий, а то б я йому Вражому дідові всю бороду обірвав бе, якщо є вона в його

Не читав тіки ще Ваших «запорожців». Все собачі злидні поміхою. Тепер уже скоро приобріту тіки все ж таки ждать гірко, хочеться зараз, а воно ніззя…

Я получив недавно листа од Ильи Ефимовыча. Спасибі йому ділиться зо мною своєю поїздкою і пробуванням у Москві, гримає на мене, що не був на вашому читанні, міні самому було і тепер жаль того, що упустив, та нічого не подієш, не вернеш

А я таки віршую помаленьку, тіки коротеньке дещо, хотілось бе докончить свою «Сироту». Здається і добра б штучка була, та ніяк не верну тих думок, що лежать в основі її. Жду, жду, а вони все не вертаються. Вертаються, та другі, вони й похожі на перві та не ті, а протів своїх убежденій не хочеться писать

А Вас як Господь милує?

Бувайте здорові, дай господи Вам силу побільше надрюкувать про нашу Україну.

Искренно уважающий ласку и доброту А. Білогруд

Адрес: Дружковка, к[урско]-х[арьковско]-аз[овской] ж[елезной] д[ороги]. с. Шахово.

ДНІМ. Арх‑12481

№ 53. ЛИСТ О. І. БІЛОГРУДА

 [1929, червень] с. Жовтневе (Шахове) – Дніпропетровськ

с. Шахово (Жовтневе) – Дніпропетровськ

Шановний Дідусю Дмитро Іванович!

Знаю, що Ви не вгадаєте, хто се пише. Дуже давно і мало зустрічались ми; тоді ще я був молодий і певний сили і надій, а Ви вже й тоді були підтоптана людина… але оце недавно дізнався я, що Ви ще живий, але ж на перед треба сказати Вам, хто я. Я той, у якого Ви спостерігали «іскру божу». Я той, що познайомив мене з Вами дорогий міні Ілья Юхимович Рєпін, у якого ми і потім зустрічались, де Ви ба[га]цько міні дечого розказували, коли я жив у тодішн[ь]ому Петербурзі і хотів добитися до академії…

Давня річ, що й казати, тепер уже і я дід (стоптався зовсім на громадській роботі) і запевно Ви не пригадаєте, та вже чи пригадаєте чи ні, а в мене є прохання до Вас.

Міні перед смертю страшенно кортить погомоніти з Ільєю Юхимовичем, та не знаю, де він і чи живий він, прочитав якось у газеті замітку, чи то у 22 чи 3-му році, що «знаменитий художник Репін голода в Финляндії» і з того часу не чую нічого і от тепер пригадав, що Ви з ним були приятелі, то може Ви знаєте, що за нього, так будь ласка, скажіть, де він і що з ним, якщо він живий, то він запевно у Финляндії у Куокала, бо коли б повернувся до Росії, то певно було б чути.

Шануючий Вас селянин А. Білогруд.

Адреса: Поштовий відділ Ново-Економічне на Артемівщині село Жовтневе (Шахово) Олександру Ільковичу Білогруду

ДНІМ. Арх‑12479.

№ 54. ЛИСТ О. І. БІЛОГРУДА

1.07.1929

с. Жовтневе (Шахове) – Дніпропетровськ

с. Жовтневе

 (Шахово)

Ой як я радий, як я радий, шановний Дідусю, Дмитро Іванович! Радий не тому тільки, що Ви живий і не збираєтесь умирають, але й тому, що працююче як і ранійше на користь рідному краєві, не забули й того хлопця, що з селянської темноти виринув у Петербурзі глянуть на сяйво світу і пошукати між людьми настоящих людей – творців культурного життя і його красоти і міні пощастило: через доброго, щирого і теплого Іллю Юхимовича1, котрий привітав мене по-батьківські, я зустрівся з Вами і хоч з того часу багато літ минуло і багато дечого в моєму житті перевернулося, але ж Ваші щирі добрі ясні обличчя в життєвих турботах не згасли в душі моїй

Тепер уже й міні 60 років, уже і я посивів: тяжка громадська робота, серед темряви занехаїного і пригніченого народу і байдужости інших верств людності зарання постаріли мене… але ж почну порядком

З того часу як не проліз я в академію, може через ті вірші, які подобались Іллі Юхимовичу краще ніж моє малювання, я став думать, якій роботі віддати себе надалі і заробляюче шматок хліба малюванням – взявся за навуку, блукаюче по городах нашого краю, моїм спочивком і розвагою були книжки і природа. Здобувше чимале знання вернувся в рідне село, збудував хату, думав одружитись і хазяйнувати, але ж не одружився, а хазяїнувати почав, увійшов у моду і скоро зробився громадс[ь]ким діячем. У [1]906 році за виступлення протів влади попав до тюрьми, після став працювати абачливіш на культурно просвітній ниві, будував кооперації, потім став гласним повітового земства


(Утро -31.07.1912р)

 – був членом управи, був членом правління повітового Союзу кооперативів. В революцію занедужав, вернувся в село, пограбований білими, тепер пасічникую. Маю 25 вуліків доброї б[д]жоли і так живу, не втручаючись ні в які громадські справи, бо в 27 році мене позбавили виборних справ (як організатора петлюровщини), чи щоб то… Отака повис[т]ь, замкнули рота, пригнітили мозок

Це я так, скомкав усе до купи, се як бе розказати стіки пережито, стіки витримано бізглуздя, обіди і прикростей. Та нехай їм хрін, а головне, як у [1]906 році, так і тепер, погоня тіки за те, що людина пряма, не вміє кривить душею. А так як вона на селі провадила своєрідну культуру і горювала горем народнім, то на думку сучасних місцевих діячів, людина небезпечна. Треба придушить і придушили і я мовчу: літом у лісі гуду укупі з б[д]жолами, а зімою в хаті за верстаком і роботою вуліків і як инколи та й виллет[ь]ся отака пісня:

Ой ждали, ждали люде потомлені

Зімою лютою, весни чудової!

Сонечка ясного! тепла погожого!

Пісень, веселощів, життя превольного не діждалися…

 В негоду з бурями сніги розтаяли,

Піс[ь]ні веселії, вітри розмаяли,

 Тучами-хмарами земля укрилася

 Сонечко яснеє, в пітьму скотилося

 тай сховалося

Так рік за роком, часи минають,

 А сонце теплеє не виглядає,

 і в зраді-холоді, люде убогії!

Біз сяйва теплого, з душею голою,

Біз знання правди – законів бога!

В пітьмі шукають тую дорогу.

Що йде до світла, пісень та долі!

Де розляглося життя превольне…

Ой люде, люде! Коли ж то буде,

Що спаде з ваших очей полуда?

Що розум знанням! сяйвом засяє!

Щоб кожний сонце своє ви мали.

Щоб вам світило! Гріло-живило,

Все що замерло, що не родилось…

Щоб розігнало хмари-тумани!

Щоб у темноті ви не блукали…

Але ж, шановний Батьку, такі вірші це мій спочивок. Я їх писав і тепер інколи пишу, але ж друкувати нічого не друкував, то дарив приятелям, то складав, вважаюче їх слабими, та й ніде було друкувати, а тепер усе нове і пишет[ь]ся і співаєт[ь]ся на иншій лад і на іншій голос, ну і лежать доки миші поїдять. Є нескінчені, наче й не погані речі, але якось і кінчати не хочеться, тепер якась і поезія: стукіт, гуркіт, огонь, дим, кров, мораль груба, краси нема, тіки й спочине душа над красою старого пісьма.

На листівку Вашу я зберу що-небудь і пришлю Вам. Спасибі ж Вам за Вашу і приязнь і ласкаву відповідь, тепер я напишу доброму Іллі Юхимовичу і все до чиста розкажу, та й Вас прошу не забувать мене і надалі, бо не дуже весело було жити в селі і раніше, а тепер зовсім погано, одне другого боїт[ь]ся, одне другого цураєт[ь]ся, поділені на партії чортом дивлят[ь]ся один на другого – тяжко

Ну буд[ь]те довго, довго живі і здорові.

 Шануючій Вас О. Білогруд

VІІ

І

1929 року

ДНІМ. Арх‑12477.

№ 55. ЛИСТ О. І. БІЛОГРУДА

2.10.1930

с. Шахове – Дніпропетровськ

с. Шахово (Октябрьске)

 1930 року жовтня 2

Високоповажний і шановний

 Дмитро Іванович!

Десять років оце просидів у своєму селі в страшенну колотнечу, нікуди не виїжджав, нікого пісьменного не бачив, ні с ким не гомонів і так прокис і зацвів, що неможно й дихати стало і я поклав на думці поїхать на Дніпро – провітритись та кортить і Вас провідать. Але ж не знаю: чи влучу так, як хочеться; чи Ви живі здорові і чи там мешкаєте, де й раніше? Пишіть, будь ласка: коли і як найкраще влучить до Вас.

Шануючий Вас О. Білогруд.

Ново-Економичне Артемівської округи, село Октябрське О.І. Білогруду

ДНІМ. Арх‑12478.


Популярные сообщения из этого блога

Історія двох меморіалів

Спір між Донбасом і "Юго-Востоком" за Таганрог і Шахти

Бахмут (розбір одного допису)